Elektrisk lastebil

Vi er forhandler for EMOSS og kan levere elektriske renovasjonsbiler og trekkvogner for semitrailer med opp til 300 kWh batterikapasitet.

 

Stille og utslippsfri renovasjon i bygatene

Motor og girkasse

Hos EMOSS bygges konvensjonelle lastebilchassis om fra dieseldrift til elektrisk. Ved ombygging fjernes dieselmotor og original girkasse. Plassen som opprinnelig var opptatt av motoren brukes til plassering av styringselektronikk, 44 kW onboard-lader og diverse støttefunksjoner som luftkompressor, servostyring og aircondition.

En kraftig motor på opp til 270 kW og 3400 Nm monteres enten direkte på bakakselen, eller via en solid Allison-girkasse på seks trinn. Kraftuttak kan enten tas ut fra girkassen, eller som ePTO med egen elmotor drevet direkte fra batteripakken.

Elmotor og eventuell girkasse plasseres der den originale girkassen en gang stod.

Lading

Batteriene lades via en standard Type-2-kontakt, tilsvarende de man finner på personbiler. Med en ladeeffekt på opp til 44 kW fullades lastebilen på 4-7 timer avhengig av batterikapasitet.

Kjøretøyet kan kobles til en helt vanlig ladestasjon, og aksepterer stasjoner som tilbyr forskjellige ladestrømmer opp til 63 A.

Regenerering

Ved hjelp av den praktiske hendelen på høyre side av rattet, kan man enkelt velge hvor kraftig regenerering man ønsker. Ved kraftig regenerering bremser kjøretøyet på motoren og batteriene lades når man slipper opp gasspedalen.

Batterier

Batteriene er plassert i kraftige batterikasser montert på hver sin side av chassisrammen. Hver kasse er utstyrt med nødstoppbryter, slik at den kan isoleres fra kjøretøyet i en nødsituasjon.

Batteripakkene er bygget opp av individuelle LiFePo4-celler som kan skiftes ut etter behov, slik at batteripakkens kapasitet holdes på høyt nivå, selv når kjøretøyet blir eldre.

Store virksomheter kan få dekket inntil 40 prosent av merkostnadene. For små og mellomstore bedrifter er tilsvarende øvre grense 50 prosent.

Enova
om støtteordning for elektriske lastebiler

Elektrisk semitrailer

Elektrisk semitrailer

Elektrisk semitrailer med opp til 50 tonn totalvekt. Kan leveres på to-akslet eller treakslet chassis.

Rekkevidde elektrisk

Opp til 300 kWh batteri gir opp mot 120 km rekkevidde med last ren elektrisk drift.

Rekkeviddeforlenger

Med en liten forbrenningsmotor som går på CNG eller LPG kan rekkevidden forlenges utover det som er tilgjengelig med energi kun fra batteriene. Den kan også leveres med bensin eller diesel. Rekkeviddeforlengeren plasseres slik at den ikke tar av nyttbar plass på chassiset. Ingen rekkeviddeangst!

Nysgjerrig?

Ta kontakt med oss, enten på telefon 32 24 42 80, salg@steco.no, Facebook, eller ved å bruke knappen nede til høyre.

Se også www.emoss.nl